xmlns:og='http://ogp.me/ns#' Kronologi Kejatuhan Muhammad Mursi | FANTASIA NETWORK Kronologi Kejatuhan Muhammad Mursi | FANTASIA NETWORK

Kronologi Kejatuhan Muhammad Mursi

November 2011 28: Mesir menyelenggarakan tahap pertama pemilihan umum pertama pasca-revolusi. Parti-parti Islam memenangi kira-kira dua pert...


November 2011

28: Mesir menyelenggarakan tahap pertama pemilihan umum pertama pasca-revolusi. Parti-parti Islam memenangi kira-kira dua pertiga kerusi Parlimen, dari jumlah itu setengahnya diraih Ikhwanul Muslimin.

2012

30 Jun: Muhammad Mursi, yang memenangi pilihan raya presiden dengan perolehan suara 51.7 peratus, dilantik. Ia menjadi penguasa awam pertama sekaligus presiden Islamis pertama di Mesir.

12 Ogos: Mursi memadam dokumen perlembagaan yang menyerahkan kekuasaan besar kepada tentera dan memecat Marshal Hussein Tantawi, panglima tentera yang menggulingkan pemimpin sebelumnya, Hosni Mubarak.

22 November: Mursi menerbitkan dekri tentang kekuasaan baru buat dirinya sendiri. Namun, dia membatalkan dekri itu pada 8 Disember setelah ada penolakan luas.

15 dan 22 Disember: 64 peratus pengundi dalam referendum dua pusingan menyokong perlembagaan baru itu dalam sebuah pungutan suara yang pembangkang katakan telah dicurangi. Demonstrasi oleh para penyokong dan penentang Mursi kadang-kadang berubah menjadi pertembungan yang mematikan.

2013

24 Januari: Terjadi kekerasan antara para penunjuk perasaan dan polis pada malam ulang tahun pemberontakan 2011. Hampir 60 orang tewas dalam masa satu minggu.

2 Jun: MA Mesir tidak mengesahkan Senat yang didominasi kaum Islamis, yang mengemban sebuah peranan perundangan ketika parlimen dibubarkan, dan sebuah panel yang menyusun perlembagaan.

30 Jun: Demonstrasi dengan massa besar ketika warga Mesir turun ke jalan-jalan untuk menggulingkan Mursi pada ulang tahun pertama kekuasaannya yang bergolak.

1 Julai: Pembangkang memberi Mursi waktu satu hari untuk berhenti atau menghadapi pembangkangan awam. Angkatan bersenjata amaran bahawa mereka akan campur tangan jika tuntutan rakyat tidak dipenuhi dalam masa 48 jam.

2 Julai: Sejumlah lelaki bersenjata membunuh 16 orang dan mencederakan 200 lain dalam sebuah unjuk rasa pro-Mursi di Kaherah.

3 Julai: Panglima Angkatan Bersenjata, Abdel Fattah al-Sisi, menggulingkan Mursi dan menyatakan bahawa Ketua Mahkamah Agung sebagai pemimpin caretaker.

Related

Isu Dunia 6859649183829575805

Catat Ulasan

PERHATIAN: Pihak Fantasia Media Network tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

emo-but-icon

Follow Us

Hits

SEO Reports for fantasianetwork.blogspot.com DMCA.com
item